وبلاگ

آخرین اخبار

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

01 مهر 1399

تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ به عبارت ساده استفاده از روش های  مختلف در دنیای اینترنت و دستگاه های هوشمند برای ارتباط با مشتریان در فضای آنلاین تعریف می شود.تبیلغات روی  وب سایت ها گرفته تا انواع تبلیغات روی بازی ها ویدیو ها ،  بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و فراتر از آن همگی گستره ای از روش های جدید تبیلغات تا فروش هستند که زیر چتر “دیجیتال مارکتینگ” قرار دارند.

روش های تاکتیکی دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
۱) بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو):

سئو (Search Engine Optimization) روند بهینه سازی وب سایت شما برای بدست آوردن رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو  ( ( گوگل ) است، در نتیجه وب سایت شما میزان ترافیک ( حجم استفاده شده در بازدید) بیشتری را دریافت می کند. استفاده سئو مناسب و حرفه ای برای وبسایت ها ، بلاگ ها ، اینفوگراف ها بسیار رایج و لازم است.

۲) بازاریابی محتوا (Content Marketing) :

ایجاد و ارتقاء محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک که در نهایت باعث جذب مشتری است. محتوایی که می توانند در استراتژی بازاریابی محتوا نقش داشته باشند عبارتند از:

  • پست های وبلاگ
  • کتابهای الکترونیک و مقاله ها
  • اینفوگرافی ها
  • تصاویر و متون هدفمند
۳) بازاریابی رسانه های اجتماعی و بومی :

ارتقای برند و محتوا از طریق شبکه ­های اجتماعی( اینستاگرام ، تلگرام و… ) برای افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک و جذب لید برای کسب و کار های آنلاین یا حتی غیر آنلاین می تواند توسط شبکه های اجتماعی محبوب مردم آن منطقه صورت پذیر است.

محبوبیت رسانه اجتماعی در مناطق مختلف بسیار حائز اهمیت بوده زیرا این امر میتواند تاثیر زیادی در صرف زمان و هزینه برای شما داشته باشد
رسانه های محبوبی که در ایران میتوان از آن ها استفاده کرد به دلایل تحریم و فیلتریگ محدود می باشد اما همین محدودیت باعث تمرکز بیشتر روی یک و چند رسانه شده و میتوانید با استراتژی صحیح به خوبی از این رسانه بهره ببرید.

۴) پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) :

پرداخت به ازای هر کلیک (pay per click) روشی است که یک رسانه بر اساس تعداد کاربری که به وب سایتتان از طریق بنر یا ویدیو تبلیغات از پیش طراحی شده می فرستد از شما مبلغی می گیرد. یکی از رایج ترین نوع آن  Google AdWords است که این سرویس توسط گوگل ارائه میشود و معمولا بازده بسیار خوبی دارد اما هزینه این سرویس برحسب دلار آمریکاست و به دلیل نوسانات ارز در ایران کمی پر هزینه می باشد.

سایت های داخلی بسیار هستند درون سایت خود این سرویس را به شما میدهد، این سایت همگی سایت های پر بازدیدی هستد که روزانه بازدید کنندگاه زیادی دارند و معمولا در صفحات اول مرورگر ( گوگل) آن ها را میبینید مانند سایت های ویدویی محبوب ، سایت های خبری ، بلاگ های پرطرفدار و ….

5) اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) 

نرم افزار یا سایت های برنامه ریزی شده هستند  که به منظور خودکار سازی عملیات بازاریابی پایه شما به کار می رود. این سیستم ها میتوانند پیامک و ایمیل و خبرنامه را به صورت گروهی و در زمان هایی تعیین شده برای مخاطبان و مشتریان بالقوه و بالفعل ارسال میکند.

6) بازاریابی ایمیلی (Email & SMS Marketing)

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی و پیامکی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل و پیامک اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و معرفی رویدادها، و همچنین به منظور هدایت افراد به وب سایت کسب و کار استفاده می شود. ایمیلهایی که میتوانید در یک کمپین بازاریابی و ارتباط با مشتری روزمره ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه عضویت در وبلاگ
  • ایمیل زدن به بازدید کنندگان برای ارائه تخفیف
  • ایمیل های خوشامد گویی به مشتری
  • تبلیغات در تعطیلات به اعضای برنامه وفاداری
  • نکات و یا سری ایمیل های مشابه برای جذب مشتری
7)روابط عمومی آنلاین (Online PR) در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

روابط عمومی آنلاین عمل تضمینی برای تثبیت شما در کسب و کارتان می باشد. دادن مشاوره رایگان قبل از خرید یا ارائه خدمات ، گرفتن بازخود یا نظر از مشتری بعد از ارائه خدمات مانند پیشنهاد و انتقاد های سازنده که همگی اینها در نهایت باعث بهتر شدن کسب وکار و افزایش مخاطب و مشتری برای شما خواهد شد.

کار یک بازاریاب دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بازاریاب دیجیتال ( digital marketer ) با توجه به گستردگی کسب و کار میتواند میتواند یک یا چند نفر ( گروهی ) باشد . وظیفه بازاریاب دیجیتال مدیریت و نظارت  بر روی استراتژی های بازاریابی و فروش،  افزایش آگاهی از برند ( برندینگ ) ، افزایش بازدید کننده صفحات وب از طریق سئو ، تولید محتوای مناسب و هدفمند در وب سایت و شبکه های اجتماعی و … می باشد.
بازار یاب های دیجیتال معمولا یک تیم هستند و برای عملکرد بهتر و تخصصی تر هر کدام از اعضای تیم روی یک شاخص ( برندینگ ، سئو ، تولید محتوا، شبکه های اجتماعی ) متمرکز هستند و کار را به صورت تخصصی پیش می برند.

 بودجه مورد نیاز برای دیجیتال مارکتینگ ؟

اینطور که بودجه ای ثابت و مشخص برای همه ی کسب وکار ها بتوان در نظر گرفت ، هر کسب و کار با توجه به سابقه ، نوع فعالیت ، گستردگی کسب و کار  و فاکتور های دیگر توسط مدیر دیجیتال مارکینیگ مورد بررسی قرار میگیرد و برای آن کسب و کار با توجه به نیاز آن به شاخص های دیجیتال مارکتینگ ،  یک استراتژی بازاریابی تولید می شود ، پس از ایجاد نقشه استراتژی میتوان بودجه مورد نیاز در هر ماه و سال را  برای صاحب کسب وکار براورد  و اعلام نمود.

نویسنده: