وبلاگ

آخرین اخبار
طراحی ریسپانسیو ویژگی های آن

طراحی ریسپانسیو ویژگی های آن

01 شهریور 1399
تاریخچه ریسپانسیو :

گفته می شود نخستین وب سایتی که به صورت ریسپانسیو طراحی شده و بر روی وب رفت، سایت شرکت خودروسازی آئودی آلمان بود Audi.com که در اواخر سال 2001 ، توسط شرکت Razorfish طراحی و آماده شد. در آن زمان طراحی این سایت به گونه ای انجام شد تا در هر یک از حالت های نمایش توسط مرورگرهای معروف و پر کاربرد آن زمان مانند اینترنت اکسپلورر و یا نت اسکیپ، متناسب با آن از روی Server ، حالت طراحی شده به نمایش گذاشته شود.

طی دهه سالهای 2000 میلادی به مرور استانداردها و اصطلاحات رایج ریسپانسیو مانند “flexible” ، “liquid” ، “fluid” ، “elastic” کم کم مورد استفاده قرار گرفتند و از طرف دیگر با ورود تکنیک های Media query در استاندارد CSS3 در سالهای 2008 و 2009 اولین گامهای جدی برای ریسپانسیو شدن وب سایت ها در سرتاسر جهان برداشته شد.

چرا طراحی سایت ریسپانسیو بوجود آمد؟

در گذشته شما هنگام کار با کامپیوتر و زمانی که از طریق مودم، به شبکه اینترنت وصل می شدید، از طریق نرم افزارهای “مرورگر” می توانستید به وب سایت های اینترنتی و امکانات آنها دسترسی داشته باشید. در آن زمان دسترسی به شبکه اینترنت فقط از طریق کامپیوتر امکان پذیر بود. اما به مرور زمان و عرضه دستگاه های ارتباطی هوشمند مانند موبایل و تبلت ، کم کم بسیاری از مردم از آنها استفاده و خوشبختانه این ابزارها به مرور تکنولوژی های بکار رفته در آنها قویتر و بهتر شد تا جایی که شما از طریق آنها می توانستید بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ، به اینترنت و وب سایت ها، دسترسی داشته باشید.

اما مشکلی در این میان وجود داشت، آن هم اندازه های قالب وب سایت ها بود. تکنیک ها و روش های طراحی وب سایت از دهه 1990 صرفا برای نمایش آنها بر روی صفحه مانیتور کامپیوترها بود. اما زمانی که امکان دیدن وب سایتها از طریق تبلت و تلفن های هوشمند فراهم شد، شرایط تغییر کرد  و با توجه به اینکه طول و عرض صفحه نمایش این وسایل از مختصات طول و عرض مانیتور لپ تاپ و کامپیوتر بسیار کمتر بود ،سایت ها باید  طوری طراحی می شد تا این دستگاه ها بتوانند از همه امکانات سایت استفاده نمایند.

از دهه گذشته تا به امروز طراحی سایت ها به صورت ریسپانسیو و باز طراحی سایت قدیمی تر به شکل جدید مرسوم شده و طراح ها و برنامه نویس ها برای اینکه صفحات وب روی تمامی دستگاه های هوشمند قابل رویت و استفاده کاربران باشد از این ویژگی استفاده میکنند.

ویژگی های سایت ریسپانسیو :

طراحی ریسپانسیو این ویژگی را به کاربر می دهد تا با هر دستگاه هوشمند مانند موبایل و تبلت و .. بدون اینکه نیاز به زوم و بزرگنمایی داشته باشد به راحتی از وبگردی خود لذت ببرد .

موتور های جستجو مانند گوگل google , MSN و … برای سایت هایی از قابلیت ریسپانسیو پشتیبانی میکنند ارزش بیشتری قائل است زیرا اعتقاد دارند که سایت ریسپانسیو به مشتریان خود اهمیت بیشتری میدهد و متناسب با تکنولوژی روز فعالیت میکنند.

نویسنده: